Scéna jako Brno!
Děti zas někde objevily plastovou lžící na obouvání bot – takovýho toho hada z IKEY, znáte?
Každý držel jeden konec a tahali vší silou a vřeštěli ty klasický slogany (Já to měl první! To je moje! Já to chci! …)
S manželem jsme na to hodili oko a mimicky se domluvili, že to tentokrát zkusí rozuzlit on. Ještě utrousil: „Co s tim? Přece nemá cenu zjišťovat, kdo to měl první!“ A já bohorovně (plna důvěry v něj): „Vždyť víš, co jim říkat… „
Takže šel na to:
„Martínku, ty chceš toho hada, viď?“ „Uááááá!“
„Péťo, ty to chceš mít pro sebe, že jo?“ „Joo!!“ a povolil tah.
„Marťo, ty to chceš mít taky, viď?“ Marťa nic, jen využil situace a přitáhl věc na svou stranu. Péťa logicky zabral taky; oba: „Uáááááá!“
Následovala chvilka bezradnýho rodičovskýho dívání se jeden na druhého.
Já: „Mám to zkusit?“ Manžel vydechl vděčné joo.
Pokus číslo dvě:
Přisedla jsem si k nim, chytla jim ručky a regulovala jejich tah za hada – momentálně velice cennou trofej. Otočila jsem se na Péťu: „Ty bys to potřeboval, viď?“ „Jo, já to měl první!“
Na Marťu: „Martínku, …“ Vidím, že naprosto nereaguje.
Blik – cvak příjem, matko!
Objímám Martínka: „Ty si s tím chceš hrát?“ Marťa: „Pistol!“ „To je pistol? A nechtěl bys nějakou jinou místo týhle?“ Povolil tah. „Podívej – támhle je ta červená tyč, to je skvělá pistol!“ Marťa automaticky: „Ne.“
Obracím se na Péťu: „A nemohl by sis hrát s něčím jiným?“ Odpovědí mi je dost nešťastné ne.
V tu chvíli Martin pouští hada a běží pro červenou „pistol“ a střílí na nás „vodu“.
Manžel má údiv v očích, já úlevně odcházím středem bojiště, a ještě než se svalím zpátky na gauč, zeptám se Péti, jestli by nechtěl Martínkovi poděkovat, když mu toho hada přenechal. „Děkuju, Martínku, já už ji nepotřebuju – chceš? Marťo? Chceš pistol?“
Had-pistol je odhozena na zem a kluci si společně běží hrát s červenou tyčí.
Co se stalo?
Byla to náhoda? Kdepak! Jen se mi v pravou chvíli vybavilo něco, co jsem někde slyšela.
Na Péťu poučka z Respektovat a být respektován „popiš situaci“ fungovala, ale na Martínka ne.
Martínek je totiž podle Mentálních jazyků přes TĚLO = rozumí komunikaci tělem, dotykem. Aby nás vůbec mohl začít vnímat, potřeboval zažít, že ho milujeme a přijímáme i v tenhle okamžik, potřeboval pochopení. A to jsme mu mohli dát jen fyzickým kontaktem. V tu chvíli byla slova opravdu zbytečná – prostě je neslyšel.
Petříkovi „stačí“, když projevíme zájem o jeho pocity, zájem o něj – je přes EMOCE. Sice jsme na něj mluvili slovy, ale oba jsme do těch otázek dali emoce – soucit a pochopení. A to ho odblokovalo a byl schopný na nás reagovat.
A co z toho plyne pro vás?
Každé dítě to má jinak (a dokonce se to i v průběhu dětství mění), takže univerzální návod není, chce to zkusit.
Malý spoiler Mentálních jazyků:
- TĚLO chce dotyky
- SRDCE chce emoce
- HLAVA chce argumenty
- INTUICE chce mimoslovní a mimotělní komunikaci
Ale myšlenkou ve vaší hlavě: „mám tě rád/a, i když teď vřeštíš,“ nezkazíte nikdy nic!
Přeji úspěšné krocení hadů!
P.S: Nevíte, co jsou Mentální jazyky nebo Respektovat a být respektován? Zjistíte to v mém taháku zdarma (a nejen to). ;-)
STAY COOL, ACT WARMLY!
(Buď v klidu a miluj jej!)
Nádherné, hřejivé, krásné. Díky za super článek. Katka
Díky Katko!
Moc hezky napsaný článek :-)
Moc děkuju!
Vtipný a přitom tak přínosný článek. Díky Lucie! Ramona
Děkuju Ti! ;-)
Tohle fakt v reálném životě dokážeš? Tak to jsi dobrá! Já bych to dokázala někomu poradit, ale v reálné situaci to nevidím. Pěkný článek. A mentální jazyky shrnuté do čtyř řádků, to se snad i naučím. Díky!
Dokážu no. Ale jen když jsem v klidu ;-) Když mě vytočej, nejdřív si musim zařvat jak tygr :-D (a pak to taky dokážu).
Byla jsem na sebe náležitě pyšná – taky o tom vznikl článek ;-)
Manžel v tomhle bývá úspěšnější, není tak horkorkevnej jako já.
Super clanek! A uz se tesim na ebook
Díky Jani :-)
Luci, ešte nemám deti..ale už teraz si moja inšpirácia do budúcnosti :)
Děkuju, jsem moc ráda! :-)
Luci toto ma pobavilo, presne ako u nás doma :D … aj ja som čítala tú knihu „Byt respektovan …“ ale akosi ju do praxe nie vždy viem použiť, nato treba zvlášť školu :D
Díky za komentář ;-) Taky jsem ty poučky nedokázala používat jen po přečtení knížky. Potřebovala jsem to uchopit z jiných úhlů a to mi právě umožnily jiné výchovné směry. (V tomhle případě konkrétně Mentální jazyky)
Ale jako orientace v tom, co je „správné“ je ta knížka skvělá!
Ahoj, tu lžíci na boty máme taky a scény úplně stejné:)))) Krásný článek. Katka
:-D Díky Katko! :)