Co když mě tvoření s dětmi nebaví?

Některé mámy tvoření s dětmi nebaví a mají výčitky, že to neumí, nebo že s dětmi nic nevyrábí.

Důvodů proč to drhne je spousta.

Když mě tvoření s dětmi nebaví

Některé mámy prostě nevydrží delší dobu se soustředit na něco tichého, klidného a monotónního.

Může se jim dokonce stát, že děti přestimulovávají. Je pro ně totiž těžké dítěti nemluvit do tvoření, nevyrušovat ho při té činnosti (protože si všímají všeho kolem, všechno s ním sdílejí, ale některé děti povídání u tvoření ruší).

Tyto akční mámy mívají problém soustředit se na činnost dítětem (obzvlášť pokud je samotné nebaví). Zůstat s dítětem v klidu u pomalé činnosti je pro ně velká výzva.

Jednou z možností jak tohle řešit, je přesunout se s aktivitou ven. Tam budou jejich smysly zabaveny i po dlouhé době tvoření. 

Vždycky není nutné abychom tvořili společně s dítětem. Ostatně je dobré děti postupně vést k samostatnosti – můžeme zkusit vše připravit a nechat je tvořit samotné. Držet si odstup a neřídit dítě při tvoření je výzva – nejen pro mámy-akčňačky.

Když dítě chce tvořit ale my ne, můžeme najít nějaké návody v časopisech, na YouTube, jedenkrát mu ukázat jak na to, ale nemusíme to s dítětem celé udělat. 

Když děti nebaví tvoření, které jim vymyslíme

Také ale není dobré nutit děti do toho co baví nás, ale je ne. Takže pokud naopak my moc tvořit chceme, ale dítě nechce, nelámejme to přes koleno. 

Můžeme se spolu pobavit, jaké představy má máma a jaké představy má dítě. Respektující komunikace nám pomůže, aby to dítě pochopilo, pobralo a vyšlo nám vstříc. Pokud se nám povede do našeho hlasu v komunikaci s dítětem dostat více trpělivosti, laskavosti a empatie, máme větší šanci na úspěch.

A pokud neuspějeme, můžeme tvořit samy – bez dětí (třeba se rády přidají v průběhu ;-))

mámě se nelíbí, jak děti tvoří

Když dítě tvoří jinak, než si představujeme

Někdy máme pocit, že si to dítě hraje nebo tvoří nějak divně. My si přece takto nehráli. Ale je to jen tím, že naše dítě je jiný typ osobnosti než my. 

Základem je přijmout to, jak to já mám, jak to má mé dítě. Nesnažit se změnit nebo zaškatulkovat sebe nebo své dítě, ale hledat společnou řeč.

Doporučuji (nejen při tvoření) nekoukat na to, co si myslí okolí. Koukat jen na to, co si myslím já a co potřebuje mé dítě.

Když má k výsledku nebo průběhu tvoření připomínky naše okolí, my můžeme být ten filtr, přes který se tlaky okolí k děti nedostanou. 

Veškeré srovnávání je jenom na škodu – nejen při tvorbě.

Někdy to chce se trošku upozadit, sednout si na ruce, zavřít pusu a jenom koukat, jak to dítě dělá.

Často stačí nebrat tvoření tak vážně – nebrat si osobně, že dítěti něco nejde. Při tvoření to ne vždy vyjde podle plánu (s dětmi skoro nikdy). Je dobré umět improvizovat. Takže třeba pozměnit plán a dotvořit z polotovaru něco úplně jiného. 

Nelpět na výsledku je obzvlášť těžké pro mámy-perfekcionistky. Některé umí navigovat tak dokonale, až se dítě stává vykonavatelem jejich představ. Takové tvoření děti pak nebaví, protože nemají volnost a nezapojí svou fantazii.

Při tvorbě platí: Sniž nároky na dokonalost výsledku a přestaň myslet na to, že ty bys to udělala lépe!

Zkusme dítěti nepomáhat, pokud nás o to vyloženě nepožádá. Nechme děti dělat chyby – chyba je součást učícího procesu.

Tohle je výzva obzvlášť pro protektivní typy maminek. Mají obavu, aby jejich děti nepocítily negativní důsledky toho, že se jim něco nepovedlo.

Pro ně je ideální, připravit všechny pomůcky a prostředí předem, aby se dítě nemohlo zranit, aby nemusely vůbec zasahovat a prostě to mohly nechat na dítěti. S tím souvisí správně zvolená obtížnost aktivity. 

S připraveným prostředím hezky pracuje systém montessori (mrkněte).

Pro některé mámy je potřeba se na tvoření psychicky připravit. Fakt se to vyplatí!

Když je problém po tvoření

A někdy je potřeba se připravit hlavně na následný úklid. Úklid totiž má být součástí tvoření – kdo chce tvořit, předem souhlasí s úklidem. Pokud je uklízení po tvorbě dlouhodobý problém, je super ho pozměnit

  • Zkusit tvořivý úklid (koule z odstřižků, mokrým hadrem vymývání barev…)
  • Udělat z úklidu soutěž (kdo uklidí polovinu nepořádku dřív)
  • Je dobré myslet i na prevenci bordelu (odpadkový koš při ruce, krabice do které shrneme vše ze stolu, igelit pod stolem, přesunout se s tvořením jinam…) 

Pokud se vám doma nedaří tohle změnit, možná to bude chtít zapracovat na tvých hranicích.

A co když mě tvoření s dětmi nebaví a ani děti nebaví?

Pak není co řešit, kreativní tvorba s dětmi rozhodně není povinná!

A ani není povinné dětem vymýšlet zábavu, hrát si s nimi, připravovat jim aktivity ;-)

Pokud nás to fakt nebaví, stejně by si to s námi děti neužily. To je radši přizvěme k nějaké naší činnosti, která nás baví!

Nedaří se ti najít, co tě s dětmi doma baví? Vyřešíme to spolu!

STAY COOL, ACT WARMLY!

(buď v pohodě, dělej, co tě baví)

Lucie Machutová

Lucie Machutová

"Jsem zažraná máma tří prťavých gentlemanů (profesí architektka a taky hrdá žena svého muže). Ukazuju moderním mámám a tátům jak zůstat cool a zároveň věnovat svým dětem hřejivou náruč kontaktního rodičovství."
Vyhmátla jsem pointy alternativních směrů výchovy a srozumitelně je předávám rodičům >>

Miminko teprve čekáte? Tak to se vám šikne Manuál prvorodičky >>
Ať vás mateřství nezaskočí ;-)

Podobné články

Komentáře

0 komentářů

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nejnovější články:

Kategorie

Tápete v některých pojmech?

Jukněte do TAHÁKU (nejen pro) ZAŽRANÉ MÁMY – zdarma v něm vysvětluju spoustu výrazů kolem výchovy a kontaktního rodičovství:

Přidejte se k nám!

Pokud si o tématech tohohle blogu chcete nerušeně popovídat se stejně naladěnými rodiči, vstupte do uzavřené skupiny STAY COOL, ACT WARMLY ♥

skupina STAY COOL, ACT WARMLY

Ještě víc najdete na Facebooku:

Můj Instagram: